بهترین دارو برای عفونت ادراری در زنان

عفونت ادراری در زنان مقوله ای بسیار مهم می باشد که ممکن است هر خانمی در طول زندگی خود حداقل یکبار آن را تجربه نماید. مطمئنا با شنیدن عفونت ادراری در زنان به فکر راه های درمانی این بیماری می افتید! به نظر شما بهترین دارو برای عفونت ادراری در زنان چیست؟

آیا عفونت ادراری در زنان جزء عوامل موثر در ناباروری می باشد؟

اگر پاسخ سوالات فوق را نمی دانید با ادامه ی مطلب با ما همراه باشید.

عفونت ادراری چیست

عفونت ادراری در واقع به عفونت واژن با عامل باکتریایی گفته می شود. این عفونت علاوه بر مثانه؛ مجاری ادرار، کلیه ها و حالب را نیز درگیر می سازد.

عفونت ادراری در زنان شیوع بیشتری نسبت به مردان دارد. همانطور که در مقدمه ی این مطلب نیز ذکر شد؛ حدود ۵۰% از زنان در طول زندگی خود حداقل یکبار عفونت ادراری را تجربه می نمایند.

در اغلب موارد این عفونت به دلیل باکتری E.coli ایجاد می شود. اگر خانمی بیماری زمینه ای و یا شرایط جسمانی خاصی نداشته باشد و مبتلا به این عفونت شود، در اصطلاح می گویند دچار عفونت مثانه ی ساده شده است. این نوع از عفونت های ادراری معمولا با استفاده از آنتی بیوتیک های مخصوص و تجویز شده توسط متخصص زنان و زایمان بعد از بررسی شرح حال بیمار، قابل درمان هستند.

• حال اگر خانمی به دلیل ابتلا به دیابت و یا در دوران بارداری به عفونت ادراری مبتلا شود، در این حالت عفونت ادراری پیچیده اطلاق می شود.
علائم عفونت مثانه و مجاری ادراری

علل موثر در عفونت مثانه

عفونت مثانه زمانی اتفاق می افتد که عامل عفونت زا از مجرای خروجی ادرار وارد بدن میزبان شود و از این طریق خود را به مثانه ی فرد برساند. (مجرای ادراری لوله ای است که باعث دفع ادرار از بدن می شود.)

کیستیت حالتی است که به تورم لایه ی داخلی مثانه به علت ابتلا به عفونت؛ گفته می شود. میکروازگانیسم های عفونت زا می توانند از جداره ی داخلی مثانه به سمت کلیه ها بروند و آن ها را نیز درگیر سازند. از جمله عوامل موثر در عفونت های مثانه می توان به موارد مهم زیر اشاره نمود:

• روابط جنسی زیاد
  • داشتن شریک های جنسی متعدد
  • استفاده از لوازم جلوگیری از بارداری مانند (دیافراگم یا اسیرمیسید)
  • ابتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت
  • عدم دفع ادرار بعد از نزدیکی
  • سابقه ی ابتلا به عفونت مثانه یا کلیه
  • اختلال در سیستم ادراری و…

دکتر ندا مقتدری متخصص زنان در اصفهان؛ از مجهزترین دستگاه های روز دنیا به منظور درمان بیماری ها و جراحی های زیبایی استفاده می نمایند.

علائم عفونت ادراری خفیف

نشانه ها و علائم بارز عفونت ادراری به شرح زیر می باشند:

• احساس سوزش و درد هنگام دفع ادرار
  • تکرر ادرار (حجم ادرار دفع شده در هر مرتبه کم می باشد)
  • احساس درد در قسمت زیر شکم
  • بوی بد ادرار
  • وجود خون در ادرار دفع شده

همچنین ممکن است نشانه هایی مانند: تب، درد کمر، درد در ناحیه ی کشاله ی ران، تهوع و استفراغ نیز در افراد مبتلا به عفونت ادراری دیده شود.

تشخیص عفونت مثانه

توجه به علائم و نشانه های موجود از جمله روش های موثر در تشخیص صحیح عفونت ادراری می باشد. علاوه بر این؛ انجام آزمایش های مناسبی مانند: بررسی گلبول های سفید موجود در ادرار، آزمایش کشک ادرار (در صورت مشکوک بودن به عفونت کلیه ها) و…. نیز در تشخیص دقیق به پزشک معالج کمک می کنند.

متخصص زنان و زایمان بعد از بررسی شواهد موجود و نتایج حاصل از آزمایش های صورت گرفته، علت عارضه ی موجود را تشخیص و بهترین راه را برای درمان آن انتخاب می نماید.

روش های تشخیص عفونت مثانه

درمان عفونت ادراری در زنان

همانطور که در مطالب فوق ذکر شد؛ نوع عفونت و شرایط بیمار از جمله عوامل تاثیر گذار در انتخاب روش درمانی مناسب می باشند. پزشک با بررسی دقیق شرح حال بیمار و ارزیابی شرایط او می تواند بهترین روش را برای رفع میکروارگانیسم های عفونت زا اتخاذ نماید.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری

اگر عفونت ادراری از نوع ساده باشد؛

مصرف یک دوره آنتی بیوتیک طبق تجویز پزشک معالج (پزشک با تشخیص علت عفونت می تواند بهترین دارو برای از بین رفتن میکروارگانیسم های عفونت زا و درمان عوارض ناشی از آن ها را تجویز نماید.)

انتخاب بهترین دارو برای عفونت ادراری در زنان به عهده ی متخصص زنان و زایمان می باشد. پزشک بعد از انجام معاینات لازم و بررسی های دقیق؛ علت عفونت را تشخیص می دهد و به دنبال تشخیص صحیح روش درمانی مناسبی را انتخاب می نماید.