هشدارهایی در مورد تبخال تناسلی که باید بدانید!!!

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی چیست؟

علائم تبخال تناسلی چیست؟

آیا راهی برای درمان تبخال تناسلی وجود دارد؟

با ما همراه باشید تا در ادامه ی مطلب به پاسخ سوالات مذکور بپردازیم.

تبخال تناسلی یک نوع بیماری آمیزشی می باشد که توسط ویروس هرپس (HSV) ایجاد  می شود و شامل دو نوع HSV I و HSV II می باشد. این ویروس می تواند در نقاط مختلفی از بدن، ظاهر شود. مانند: صورت، اطراف بینی و دهان، اطراف دستگاه تناسلی (روی یکی از لابیاها، ورودی واژن و اطراف سوراخ مقعد) و…

متاسفانه شیوع تبخال تناسلی در ایران رو به افزایش می باشد. بنابراین نیاز است تا مردم آگاهی بیشتری نسبت به این بیماری و طریقه ی انتقال آن پیدا کنند تا بتوانند اقدامات لازم را جهت جلوگیری از ابتلا به این عارضه مد نظر قرار دهند.

تبخال تناسلی

علائم تبخال تناسلی

در برخی مواقع ممکن است فرد از ابتلا به این ویروس اطلاعی نداشته باشد. با این حال نشانه های زیر از جمله علائم مشهود تبخال تناسلی محسوب می شوند:

• ظهور ضایعه های پوستی تاول مانند که با درد و سوزش همراه هستند.
  • بی حالی
  • اختلال در دفع ادرار و مدفوع
  • روابط زناشویی دردناک
  • نشستن برای بیمار دشوار می شود

شکل ظاهری تبخال تناسلی

در حملات بعدی تعداد تاول ها کمتر و سایز آن ها نیز کاهش پیدا می کند ولی بیمار حالت گزیدگی و سوزش در محل آلوده شده به ویروس دارد. به مرور تعداد دفعات عود بیماری کاهش پیدا می کند و علائم شدت کمتری پیدا می کنند.

به خاطر داشته باشید؛ تضعیف سیستم ایمنی بدن عامل مهمی در بروز علائم تبخال تناسلی و تشدید آن ها می باشد. همچنین اگر فرد مبتلا به تبخال تناسلی دچار تنش روحی و استرس شود، علائم شدید تری از خود نشان می دهد و در این حالت منبع مناسبی برای انتقال این بیماری به سایر افراد می باشد!!!

تشخیص تبخال تناسلی

راه های انتقال تبخال تناسلی

مهم ترین و شایع ترین راه انتقال این ویروس از طریق تماس پوستی و رابطه ی جنسی می باشد. بنابراین توصیه می شود از بوسیدن و لمس تبخال تناسلی پرهیز نمایید.

وقتی ویروس تب‌خال (هرپس) وارد بدن شد، از بدن خارج نمی شود و بعد از پایان حمله در ریشه عصب در نزدیکی عضو مبتلا بصورت خفته قرار می گیرد.

حال اگر مادری مبتلا به ضایعات فعال هرپسی باشد، ممکن است متخصص زنان به منظور جلوگیری از آلوده شدن نوزاد هنگام تولد، زایمان سزارین را برای وضع حمل مادر انتخاب نماید.

دکتر ندا مقتدری متخصص زنان و زایمان در اصفهان می باشند. شما عزیزان می توانید از طریق زیر با ایشان ارتباط برقرار کنید:

تلفن رسا: ۰۲۱۷۴۴۷۱۱۱ – کد: ۷۰۲۳

درمان قطعی تبخال تناسلی

• بروز ضایعات تاولی ‌تبخال بسیار مسری است. مدت زمان ماندگاری تاول های ناشی از هرپس، در صورتی که درمان نشود، حدود ۲-۴ هفته می باشد.
  • در صورتی که اقدامات درمانی مناسبی برای درمان تبخال تناسلی صورت پذیرد، این مدت زمان به یک هفته می رسد.

در موارد عود مکرر و پشت سرهم (درفواصل نزدیک)، متخصص زنان و زایمان، از درمان درازمدت برای بیمار استفاده می کند.

در صورت بروز علائم تبخال تناسلی نیاز است تا هرچه سریع تر به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید تا شرایط علائم ظاهر شده مورد بررسی پزشکی قرار گیرد و با مشخص شدن علت آن بهترین راهکار درمانی از سوی پزشک انتخاب شود.

علاوه بر موارد فوق الذکر؛ همانطور که در مقاله ی خودمراقبتی در زنان بیان شده است؛ می توان با رعایت نکات مراقبتی و پرهیز از رفتارهای پر خطر جنسی؛ از ابتلا به این نوع بیماری ها جلوگیری نمایید و سلامت خود را تضمین کنید.