درمان قطعی واژینیسموس (آلت تنشی)

چه راهی برای درمان قطعی واژینیسموس می شناسید؟

ایا روشی مطمئن و ماندگار برای درمان این عارضه وجود دارد؟

اگر نمی دانید واژینیسموس چیست و چه عوارضی به دنبال دارد با ادامه ی مطلب همراه باشید.

واژینیسموس در واقع به انقباض های غیر ارادی مهبل اطلاق می شود. این انقباض از اراده ی فرد خارج می باشد و قابل کنترل نیست!!!

مهبل تنشی یا واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس یک اختلال دردناک هنگام سکس هست که به صورت مشکل پایدار تکرار شنوده در ورود به واژن بوسیله پنیس انگشت یا هر چیز دیگری در حالیکه فرد به ان تمایل دارد تعریف می شود.

در این شرایط اسپاسم غیر ارادی عضلات واژن از ورود به داخل واژن پیشگیری می کند یا اگر جسم خارجی با فشار وارد مهبل شود، بیمار احساس درد شدید پیدا می کند.

مهبل تنشی چیست

عوارض واژینیسموس

در برخی از موارد شدت این عارضه به قدری می باشد که با ورود اجسام خارجی (حتی انگشت) مهبل بیمار منقبض می شود و از ورود جسم خارجی ممانعت به عمل می اورد. این امر باعث احساس درد شدید در حین نزدیکی در بیمار خواهد شد و فرد مبتلا به این عارضه دیگر تمایلی به برقراری رابطه ی جنسی با شریک احساسی خود ندارد.

علت واژینیسموس

علت واژینیسموس ناشناخته است گرچه ترس اضطراب و درد سه فاکتور مهم در ایجاد این عارضه محسوب می شوند. درد ناحیه ژنیتال مانع از برقراری تماس جنسی و ترس و اضطراب ناشی از درد می شود و این سیکل معیوب ترس، درد و اضطراب مشکلات زیادی را شامل حال بیمار می نماید.

این اختلال در هیچ اختلال دیگری somatization disorder تعریف نمی شود و ناشئی از بیماری و یا شرایط جسمی خاصی نیست! این عارضه می تواند در طول عمر، به صورت اکتسابی یا ناشی از یک محرک خارجی  یا فاکتورهای سایکوسوشیال و یا ترکیبی از آن ها در فرد اتفاق بیافتد.

انواع مهبل تنشی

این عارضه انواع و شدت های مختلفی را شامل می شود که در زیر به پاره ای از انواع مهم و شایع آن می پردازیم:

Lamont scale

این طبقه بندی بر اساس شدت واژینیسموس با توجه به نشانه ها و رفتار بیمار حین معاینه واژینال انجام می شود.

درجه اول :اسپاسم پرینه و لواتور با اطمینان بر طرف می شود. فرد توانایی تحمل معاینه ژنیکولژیک را دارد.

مرحله دوم: اسپاسم پرینه که در معاینه لگن نمی تواند ریلکس باشد.

مرحله٣: اسپاسم لواتور ؛ فرد در بررسی های پزشکی، باسن را بلند و از معاینه پرهیز می کند.

مرحله ٤: اسپاسم پرینه و لواتور؛ فرد باسن را بلند می کند و پاهای خود را میبندد. باسن را عقب می کشد و تحمل معاینه را ندارد.

دکتر ندا مقتدری متخصص زنان در اصفهان؛ از مجهزترین دستگاه های روز دنیا به منظور درمان بیماری ها و جراحی های زیبایی استفاده می نمایند.

Assessment

برای تشخیص این نوع واژینیسموس از شرح حال psycosextual که بوسیله سکسولوژیست گرفته می شود و معاینه فیزیکی با فوکوس بر معاینه لگن و شرح حال پزشکی که توسط متخصص زنان و زایمان استفاده می شود.

معاینه لگن با مرور آناتومی ژنیتال با استفاده از آیینه انجام می گیرد .

Q-tiptest

برای تشخیص vestibulodynia یا vulvar vestibulitis انجام می گیرد.

راه های درمان واژینیسموس

وقتی تشخیص نوع واژینیسموس مشخص می شود، در مورد درمان تصمیم گرفته می شود. بعضی بیماران متد قدیمی افزایش سایز با دیلاتاسیون با دیلاتاتور را در نظر می گیرند که این پروسه حدود ٢-٤ماه طول می کشد.

البته بوتاکس این امر را تسریع و استفاده از سایز بزرگتر دیلاتاتور را مقدور می کند.

در این مطالعه بیمارانی را معرفی می کنیم که با تزریق بوتاکس و وارد کردن دیلاتاتور زیر بیهوشی و ادامه با دیلاتاسیون بهبود یافته اند.

نقش بوتاکس در درمان مهبل تنشی

• اولین مورد مصرف بوتاکس سال ١٩٩٧بود.
  • پروتکل بوتاکس که مورد استفاده قرار می گیرد توسط دکتر piter Pacikارائه شد، که توانست FDAapprove جهت ادامه درمان با بوتاکس را بگیرد.

بوتولینیوم A یک توکسین تولید شده توسط کلستریدیوم بوتولینیوم هست که عضلات را از طریق مهار آزاد شدن استیل کولین فلج می کند. بنابراین در درمان اختلالات نورو ماسکولار مثل افزایش فعالیت عضلات مؤثر واقع می شود.

• این سم تا ٦ماه طول عمر دارد. در این مدت بیمار فرصت برای ایجاد دیلاتاسیون پیشرونده دارد. بیشتر بیماران در عرض ١-٢ماه و بعضا در عرض چند روز دخول موفق و بدون درد دارند.
  • تزویق بوتاکس معمولا یک پروسیجر سرپایی و دریک جلسه قابل انجام هست.
درمان قطعی واژینیسموس

انتخاب روش درمان واژینیسموس

پروتکل مناسب برای ارزیابی شامل؛ بررسی میدیکال هیستوری، معاینه فیزیکال و شرح حال روانی و اجتماعی فرد است.

در گذشته فقط ترکیب مشاوره، آموزش و دیلاتاسیون پروگرسیو با دیلاتاتور جهت افزایش سایز مؤثر بوده است. بعضی بیماران ممکن است از سایکوتراپی سود ببرند ولی بعضی بیماران به علت درد و ترس زیاد به درمان کنزرواتیو پاسخ می دهند.

دکتر زنان و مشاور سکسولوژیست با مشارکت با یکدیگر می توانند با تشخیص سطح ترس، اضطراب و درد بهترین درمان را برای فرد انتخاب نمایند.