Close this search box.
تشخیص سرطان دهانه رحم

اولین گام برای بررسی سرطان دهانه رحم معمولاً با جواب آزمایش غیر نرمال تست پاپ اسمیر شروع می شود. جواب مشکوک تست پاپ اسمیر متخصص زنان، شما را به سمت انجام آزمایش های تشخیصی بیش تر سوق می دهد.

علائم هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

احتمال ابتلای شما به سرطان دهانه رحم زمانیکه علائمی همچون خونریزی های غیر عادی واژن و یا درد در هنگام رابطه جنسی را تجربه می نمایید، بیش تر می شود. لذا پزشک متخصص زنان؛ برای بررسی های بیش تر آزمایش های مخصوصی را تجویز می نماید.

در صورتیکه علائمی از وجود سرطان در آزمایش های شما دیده شود، شما می بایست به دکتر زنان و زایمان اصفهان مراجعه نمایید. پزشک متخصص زنان و زایمان شخصی است که به طور تخصصی در مورد سرطان های ناحیه تناسلی بانوان تعلیم دیده است.

تماس با دکتر زنان اصفهان- دکتر ندا مقتدری

پرونده پزشکی و آزمایشات فیزیکی

در مرحله اول تشخیص سرطان دهانه رحم، پزشک در مورد سابقه بیماری های شخص شما و بستگان نزدیکتان صحبت می نماید. سابقه بیماری های شما اطلاعاتی در مورد عوارض و علائم سرطان دهانه رحم را در بر می گیرد. آزمایشات فیزیکی به منظور ارزیابی سطح سلامت عمومی شما تجویز می شوند.

دکتر ندا مقتدری متخصص زنان و زایمان در اصفهان می باشند. شما عزیزان می توانید از طریق زیر با ایشان ارتباط برقرار کنید:

تلفن رسا: 0217447111 – کد: 7023

تست پاپ اسمیر

پزشک متخصص زنان و زایمان اقدام به انجام تست های لگنی می کند و در صورتیکه تست پاپ اسمیر را پیش تر انجام نداده باشید، از شما تست پاپ اسمیر می گیرد. به علاوه غدد لنفاوی شما برای بررسی متاستاز (پخش شدن تومورهای سرطان) مورد معاینه فیزیکی قرار می گیرند.

تست پاپ اسمیر از سری تست های تشخیصی نبوده بلکه یک آزمایش غربالگری محسوب می شود. این تست به طور واضح و قطعی نمی تواند سرطان دهانه رحم را تشخیص دهد. جوابیه غیر عادی تست پاپ اسمیر به معنای لزوم انجام تست های دقیق تر می باشد. این آزمایشات شامل کولپوسکوپی (با بیوپسی)، غربالگری ابتدای دهانه رحم و بیوپسی مخروطی می شوند.

تست پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم

کولپوسکوپی

در صورتیکه علائم مشخصی مبنی بر ابتلا به سرطان دارید و یا تست پاپ اسمیر شما موارد مشکوکی را نشان می دهد، شما می بایست تست کولپوسکوپی انجام دهید. برای انجام این تست، شما می بایست بر روی تخت همچون آزمایش لگن دراز بکشید.

بیوپسی دهانه رحم

چندین نوع از بیوپسی برای تشخیص سرطان دهانه رحم به کار برده می شود. در صورتیکه بیوپسی به طور کامل بافت آسیب دیده را از بین ببرد، ممکن است به درمان های تکمیلی احتیاج نباشد.

بیوپسی کولپوسکوپیک

برای این نوع از بیوپسی، گردنه رحم به کمک کولپوسکوپ به منظور یافتن نواحی غیر عادی و آسیب دیده بررسی می گردد. در این روش فورسپس بیوپسی بافت غیر عادی از سطح دهانه رحم بر می دارد. ممکن است پس از عملیات بیوپسی، درد خفیف و یا خونریزی اندکی را تجربه نمایید.

کورتاژ اندوسرویکس

گاهی اوقات ناحیه ای که مورد تهاجم ویروس اچ پی وی قرار گرفته است به کمک سایر روش ها همانند کولپوسکوپی قابل مشاهده نمی باشد. به همین منظور وسیله مخصوصی را به داخل کانال دهانه رحم وارد کرده و ناحیه مورد نظر را مورد بررسی قرار می دهند. به وسیله بیوپسی های انجام شده بافت مشکوک برداشته شده و برای بررسی های بیش تر به آزمایشگاه و لابراتوار ها فرستاده می شود.

تشخیص سرطان دهانه رحم

بیوپسی مخروطی

در این پروسه، پزشک متخصص زنان و زایمان بخشی از بافت دهانه رحم را به صورت مخروطی جدا می کند. پایه مخروطی که جدا می شود از بخش خارجی دهانه رحم گرفته شده و سر این شکل هندسی از بخش داخلی دهانه رحم برداشته می شود.

چکیده مطالب

در صورتیکه علائمی همچون خونریزی های غیر طبیعی و درد در هنگام نزدیکی دارید، بهتر است برای بررسی های بیش تر به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید. وی با انجام آزمایش به بررسی و تشخیص سرطان دهانه رحم اقدام می کند.

منبع:

Source: https://www.cancer.org/cancer/cervical-cancer/detection-diagnosis-staging/how-diagnosed.html

سایر مقالات ارائه شده:

کیست تخمدان