Search
Close this search box.
خطرات میوم در بارداری

امکان بارداری با فیبروم های رحمی

فیبروم رحم در بارداری

فیبروم ها توده های غیر سرطانی هستند که در رحم رشد می کنند. کاملا طبیعی است که خانم ها در طول زندگی خود درگیر فیبروم شوند، اما در موارد شدید می تواند مشکلاتی را در بارداری و یکی از عوامل موثر بر ناباروری ایجاد کند.
در بسیاری از موارد، خانم ها متوجه تشکیل فیبروم نمی شوند، چرا که از لحاظ اندازه به قدری کوچک هستند که منجر به بروز عوارضی نمی شوند.

  • با این حال، فیبروم های بزرگ می توانند مشکلاتی را برای لقاح و یا زایمان به همراه داشته باشند.

 

علائم و نشانه های فیبروم رحم در دوران بارداری

فیبروم ها اغلب تشخیص داده نمی شوند، چرا که منجر به بروز علامت و نشانه خاصی نخواهند شد. در خانم های با علامت، خونریزی غیر طبیعی در سیکل قاعدگی، شایع ترین نشانه می باشد. برخی دیگر علائم وجود فیبروم در دوران بارداری عبارت است از:
– دردهای شدید همانند دردهای قاعدگی
– دردی که به معده می زند
– مشکلات هاضمه مانند یبوست
– تکرر ادرار

فیبروم رحم چگونه بر روی بارداری تاثیر می گذارد؟

معمولا فیبروم ها تاثیر چندانی بر روی بارداری نمی گذارند. با این حال می توانند عوارض زیر را به همراه داشته باشند:

  • سقط جنین
  • زایمان زودرس
  • عدم قرارگیری جنین در پوزیشن صحیح
  • نکروز، مختل شدن خون رسانی
  • فیبروم ها می توانند در برخی موارد، منجر به ناباروری شوند.

فیبروم ها هم چنین می توانند با مسدود کردن لوله های فالوپ، مانع انجام لقاح شوند. در چنین شرایطی، تخمک بارور به رحم نمی رسد و لقاح صورت نمی گیرد.

خطرات میوم در بارداری
خطرات میوم در بارداری

درمان فیروم رحم در دوران بارداری

روش های جراحی به منظور درمان فیبروم در دوران بارداری از سوی پزشک تجویز می شود. در مواردی که اندازه فیبروم بزرگ باشد و احتمال بروز عوارض بیشتر، میومکتومی و برداشت فیبروم انجام خواهد شد.

  • برداشت فیبروم ها در طول زایمان سزارین بسیار شایع است، اما می تواند با ریسک و خطر همراه باشد.
  • در صورت امکان بهتر است برداشت فیبروم تا بعد از زایمان به تعویق بیفتد.

هیسترکتومی، روشی است که توسط بسیاری از پزشکان توصیه می شود و در واقع، موثرترین روش درمانی است و احتمال بازگشت مجدد فیبروم بعد از این روش وجود ندارد. با این حال، از آن جایی که در این روش، رحم برداشته می شود، فرد در آینده دیگر قادر به بارداری نخواهد بود.

 

آیا راهی برای پیشگیری از فیبروم در دوران بارداری وجود دارد؟

اگر فیبروم قبل از لقاح تشخیص داده شده باشد، امکان درمان قبل از بارداری وجود دارد. با این حال، درمان ها موقتی بوده و اثربخشی چندانی نخواهند داشت. درمان ها می تواند شامل هورمون درمانی، جراحی و برداشت فیبروم و یا درمان اولتراسوند باشد.

  • هورمون درمانی می تواند شامل مصرف قرص های پیشگیری از بارداری باشد. کار گذاشتن IUD از سوی برخی پزشکان توصیه می شود.

چه زمانی باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرد؟

در بسیاری از موارد، فیبروم ها خطر و عارضه ای را به همراه ندارند. خانم هایی که قصد بارداری دارند و نگران وجود فیبروم در رحم خود هستند، می توانند به پزشک مراجعه کنند.

  • خانم هایی که فیبروم در آن ها تشخیص داده می شود و باردار شده اند، باید این مورد را به بهترین متخصص زنان و زایمان در اصفهان، اطلاع دهند. در این دوران باید روند رشد جنین به طور مرتب بررسی شود.

صرف نظر از بارداری، آن چه که اهمیت دارد این است که در صورت مشاهده خونریزی شدید حتما باید به پزشک مراجعه شود، چرا که می تواند منجر به آنمی و یا دیگر عوارض شود.

تماس با دکتر زنان اصفهان- دکتر ندا مقتدری


در پایان این که:
تشکیل فبیروم در رحم کاملا شایع است. این توده ها در بیشتر موارد، مشکلی را ایجاد نمی کنند و نیازی به درمان آن ها نخواهد بود، اما این نکته را باید در نظر داشته باشیم که می توانند منجر به ناباروری شوند.

  • در صورتی که فیبروم رحم بتواند منجر به بروز مشکلاتی در دوران بارداری شود، نیاز به جراحی خواهد بود. هیسترکتومی، موثرترین روش درمان فیبروم می باشد.
  • در صورت امکان، درمان فیبروم باید تا بعد از زایمان به تعویق بیفتد.

Source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط