خطرات سرماخوردگی در دوران بارداری !!!

سرماخوردگی در اوایل بارداری

دوران بارداری یکی از زیباترین دوران ها در زندگی هر زنی است اما درعین حال وضعیت ویژه بدن در دوران بارداری نیازمند مراقبت بیش از پیش بوده و این مسئله می تواند نگرانی هایی را برای خانم های باردار ایجاد کند. سرماخوردگی نیز هرچند به عنوان یکی از بیماری های کم خطر شناخته می شود، اما در دوران بارداری به علت شرایط ویژه جسمی مادر میتواند خطرناک بوده و نیازمند توجه ویژه ای است.

• در ادامه به بررسی سرماخوردگی در دوران بارداری، علائم و درمان های دارویی و طبیعی آن خواهیم پرداخت.

علت سرماخوردگی در دوران بارداری

هر واقعه ای که در دوران بارداری برای مادر ایجاد می شود، مستقیما بر روی جنین نیز تاثیرگذار خواهد بود از این رو حفظ سلامتی مادر در دوران بارداری نیازمند توجه و مراقبتهای بیشتری است. همچنین سیستم ایمنی بدن مادر در دوران بارداری تضعیف شده و همین مسئله خطر ابتلا به انواع بیماری ها را افزایش میدهد.

بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا یکی از بیماری های شایع خصوصا در فصل زمستان است اما مراقبت های دوران بارداری در این وضعیت کمی حساس تر و متفاوت تر خواهند بود.

علائم سرماخوردگی در دوران بارداری

• عطسه
  • آبریزش بینی
  • سرفه های آزاردهنده و خلط دار
  • سرفه های خشک
  • اشک ریزش
  • گلودرد
  • تب جزئی یا بدون تب
  • سردردهای کمابیش شدید
آبریزش و آنفولانزا در حاملگی

درمان سرماخوردگی در دوران بارداری

به توصیه پزشکان لازم است فرد باردار در 12 هفته اول بارداری از مصرف هرگونه دارویی بپرهیزد چراکه در این بازه زمانی، اندام های حیاتی جنین درحال رشد بوده و مصرف هرگونه دارویی خصوصا بدون تجویز پزشک می تواند ضررهای جبران ناپذیری برای جنین ایجاد کند.

همچنین توصیه شده است که پس از هفته 28 بارداری نیز لازم است مصرف هرگونه دارویی تحت نظارت پزشک انجام گیرد. بنابراین محرز است که در دوران بارداری برای حفظ سلامت مادر و جنین، مصرف هرگونه دارو صرفا با تجویز پزشک جایز است.

داروهای مجاز برای درمان سرماخوردگی در بارداری

همانگونه که گفته شد مادر صرفا مجاز است تا در فاصله هفته 12ام تا 28ام بارداری و تنها با تجویز پزشک متخصص دارو مصرف کند. انواع داروهای قابل استفاده برای درمان سرماخوردگی در این دوران شامل موارد ذیل میگردد:

• پماد منتول برای قفسه سینه، شقیقه ها و زیر بینی
  • چسب های تنفسی بینی که برای بازشدن راههای تنفسی مورد استفاده قرار میگیرد.
  • داروی سرفه (آبنبات سرماخوردگی در بارداری) یا قرصهای مکیدنی گلو
  • استامینوفن (تیلنول) برای درد، گرفتگی عضلات و تب
  • داروی مهارکننده سرفه در شب
  • داروی خلط آور در روز
  • کربنات کلسیم (میلانتا، تامز) یا داروهای مشابه برای درمان سوزش سردل، تسکین حالت تهوع یا مشکل معده
  • شربت ساده سرفه
  • شربتهای سرفه دکسترومتورفان (روبیتوسین) و دکسترومتورفان گوایفنسین (روبیتوسین DM)

به یاد داشته باشید که مصرف داروهای همه کاره که از مواد تشکیل دهنده مختلف برای مقابله با علائم بسیاری از بیماری ها ترکیب شده اند، برای مادر بسیار خطرناک می باشد.

داروهای مجاز سرماخوردگی در بارداری

داروهای غیرمجاز در درمان سرماخوردگی در دوران بارداری

داروهای زیر در زمره داروهای پرخطر برای درمان سرماخوردگی در دوران بارداری بوده و مصرف آنها بدون تجویز پزشک اکیدا ممنوع است.

• آسپرین (بایر)
  • ایبوپروفن (ادویل، موترین)
  • ناپروکسن (Aleve، ناپروسین)
  • کدئین
  • باکتریم (نوعی از آنتی بیوتیک)

درمان خانگی سرماخوردگی در دوران بارداری

اولین اقدامات برای بهبود سرماخوردگی در دروان بارداری شامل زیر میگردد:

• استراحت کافی
  • مصرف غذای مقوی
  • مصرف ویتامین c
  • مصرف زیاد مایعات
  • غرغره آب نمک درصورت وجود سرفه یا گلودرد

اگر پس از انجام موارد ذکر شده، سرماخوردگی شما بهبود نیافت بهتر است موارد زیر را انجام دهید:

1. مصرف اسپری ها و قطره های بینی سالین (شامل محلول آب و نمک) به منظور نرم کردن مخاط بینی و تسکین بافت ملتهب بینی
  2. تنفس هوای گرم و مرطوب به جهت کمک به کاهش افتادگی بینی، بخور صورت، همچنین استفاده از دستگاه بخورساز گرم یا حتی دوش آب گرم
  3. سوپ مرغ برای کمک به تسکین التهاب
  4. مصرف عسل و آبلیمو با یک فنجان چای یا آب گرم به منظور تسکین درد گلو
  5. استفاده از کمپرس آب گرم و سرد برای تسکین سینوس
درمان طبیعی سرماخوردگی در بارداری

روش طبیعی درمان سرماخوردگی در دوران بارداری

مصرف برخی مواد طبیعی نیز در درمان سرماخوردگی در دوران بارداری تاثیرگذار است ازجمله:

1. سیر

ماده آلیسین موجود در سیر خواص ضدعفونی و ضد باکتریایی داشته و در درمان سرماخوردگی موثر است. بهتر است در این روش دو حبه سیر را له کرده و سپس به همراه شیر، آب گوشت یا مرغ به طور داغ میل نمایید.

2. شربت پیاز

پیاز نیز همچون سیر خاصیت ضدعفونی کنندگی داشته و همچنین باعث تسکین گلو می گردد. برای درست کردن شربت پیاز، 100 گرم پیاز را خرد کرده و با 20 سی سی لیتر آب به مدت 20دقیقه بجوشانید و پس از صاف کردن محلول را به همراه یک قاشق عسل بار دیگر بجوشانید تا غلیظ شود و سپس میل کنید.

3. اسطوخودوس

بخور یکی از درمان های رایج و طبیعی در درمان سرماخوردگی است و به باز شدن مجاری تنفسی کمک میکند. یکی از بخورهای مفید برای درمان سرماخوردگی، بخور اسطوخودوس است.

4. اکالیپتوس

گیاه اکالیپتوس به عنوان نوعی از گیاه ضدعفونی کننده شناخته می شود و در درمان سرماخوردگی مفید است. برای بهره گیری از خواص این گیاه در درمان بیماری، 15 تا 20 قطره روغن اکالیپتوس را در 25 میلی گرم روغن مایع گیاهی ریخته و قفسه سینه خود را با آن ماساژ دهید.

5. آویشن

دمنوش آویشن نیز به علت خاصیت ضد سرفه و آرامش بخش بودن این گیاه توصیه میگردد.

6. شلغم، لبو و کدو حلوایی

مصرف این مواد غذایی نیز به صورت آب پز در درمان سرماخوردگی در دوران بارداری توصیه می گردد.

درنهایت به خاطر داشته باشید که به علت وضعیت جسمانی ویژه مادر در دوران بارداری توصیه می شود پیش از هرگونه اقدامی درخصوص درمان سرماخوردگی در دوران بارداری با بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان؛ مشورت کنید.

drmoghtaderi