Search
Close this search box.
عکس بی اختیاری ادرار

درمان قطعی بی اختیاری ادرار در زنان

درمان قطعی بی اختیاری ادرار در زنان چیست؟

آیا راهکاری برای درمان همیشگی بی اختیاری ادرار وجود دارد؟

شاید خیلی از ما انسان ها با شنیدن عنوان بی اختیاری ادرار به فکر کودکان و خردسالان می افتند. ولی این بدان معنی نیست که این عارضه در سنین بالا نیز اتفاق نیافتد!!!

همانطور که می دانید، این عارضه ممکن است گریبان خیلی از زنان را در سنین بزرگسالی بگیرد. علت ابتلا به این عارضه در هر فرد متفاوت است. همانطور که این عارضه در کودکان نیز چندان جالب نیست و ظاهر خوشایندی ندارد، در بزرگسالان نیز ناراحتی فرد مبتلا به مراتب بیشتر خواهد بود.

درمان بی اختیاری ادرار در زنان

بسیاری از افراد مبتلا به این عارضه از اجتماع و جمع های صمیمی خود دور می شوند و انزوا می گزینند. مطمئنا علت مهم این دوری و جمع گریزی، احساس شرم و رنج ناشی از بی اختیاری ادرار در آن ها می باشد.

نگران نباشید با خواندن ادامه این مطلب می توانید به راهکارهای ساده و موثر برای درمان قطعی بی اختیاری ادرار در زنان، دست پیدا کنید. همراه ما باشید.

باورهای نادرست در مورد بی اختیاری ادرار

شاید با خود فکر کرده باشید که بی اختیاری ادرار تنها مختص به کودکان و افراد مسن در سنین بالا می باشد. ولی این صحیح نیست…

طبق آمار به دست آمده خیلی از افراد می توانند در سنین مختلف به این عارضه مبتلا شوند. به طور مثال نوجوانانی که دائما در محیطی پر تنش هستند و از نظر روحی وضعیت مناسبی ندارند می توانند در معرض ابتلا به این عارضه قرار بگیرند.

درصد ابتلا به این عارضه، در مرد و زن یکسان است و فرقی نمی کند فرد چه جنسیتی داشته باشد. با این حال زنان با گذراندن چالش های مختلفی من جمله بارداری و زایمان بیش از مردان در معرض این عارضه قرار می گیرند.

بی اختیاری ادرار در زنان

در ابتدا لازم است به چگونگی این عارضه بپردازیم. در اصل بی اختیاری ادرار به عدم کنترل در دفع ادرار و فعالیت مثانه اطلاق می شود.

بارداری و زایمان طبیعی از جمله عوامل بسیار مهم و موثر در شیوع این بیماری در میان زنان هستند و به همین دو علت درصد ابتلای بانوان نسبت به آقایان حدود دوبرابر بیشتر می باشد.

عکس بی اختیاری ادرار
عکس بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار چیست؟

در واقع به نشت و خروج ادرار از مجاری ادراری به صورت ناخواسته و غیر ارادی را بی اختیاری ادرار می نامند. عضلات مستحکم مثانه هنگامی که این عضو مملو از ادرار می شود، منقبض می شوند و به دلیل این انقباض عمل دفع ادرار صورت می پذیرد.

به منظور تسهیل خروج ادرار از مثانه، عضلات و ماهیچه های اسفنکتر انباسط می یابند.

حال اگر توانایی انبساط و انقباض عضلات اسفنکتر مختل شود، ممکن است تخلیه ادرار از مثانه دیگر تحت کنترل و اراده فرد نباشد!!!

در این هنگام ممکن است ادرار جمع شده در مثانه با یک عطسه و یا خندیدن ساده، به صورت غیرارادی از مثانه خارج شود.

علاوه بر این موضوع، ممکن است آسیب دیدن مجاری داخلی مثانه نیز از جمله علل مهم و موثر در ایجاد بی اختیاری ادرار باشد.

شایع ترین نوع بی اختیاری ادراری

بی اختیاری ادرار انواع مختلفی را شامل می شود و افراد ممکن است به انواع گوناگونی از این عارضه دچار شوند.

بی اختیاری ادرار استرسی و بی اختیاری فوریتی از دو نوع شایع این عارضه هستند که افراد زیادی را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

بسیاری از افراد مبتلا به دلیل عدم آگاهی نسبت به این عارضه گمان می کنند که؛ راه حلی برای درمان این عارضه وجود نداشته و تنها راه حل جدایی از اجتماع و انزوا می باشد!!

خوشبختانه با توسعه علم پزشکی و ابداع روش‌های مختلف در این عرصه شاهد ظهور راهکارهای مطمئن و ایمن در زمینه درمان بی اختیاری ادرار هستیم. در حال حاضر و در عصر کنونی می توان با استفاده از روش های نوین، به این عارضه غلبه کرد و عوارض ناشی از آن را نیز درمان نمود.

انواع و اقسام بی اختیاری های ادرار

همانطور که در ابتدا به آن اشاره نموده ایم، دو نوع شایع از این عارضه عبارتند از:

  • بی اختیاری استرسی

جوانان بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند. علائم این عارضه نشت ادرار هنگام عطسه و یا خندیدن است. در این نوع عارضه معمولا؛ عضلات کف لگن باعث اعمال فشار به ناحیه مثاله و خروج بدون اختیار ادرار از آن می شوند.

  • بی اختیاری فوریتی

همانطور که از نام این عارضه پیداست، فرد هنگام احساس دفع ادرار زمان کافی برای رسیدن به سرویس بهداشتی نخواهد داشت و قبل از رسیدن به آن دچار بی اختیاری ادرار می شود.

نام مشهور دیگری که برای این نوع از بی اختیاری ادرار در نظر گرفته می شود، مثانه فعال نام دارد. شاید در اطراف خود اشخاصی را دیده باشید که هنگام شنیدن صدای آب دچار بی اختیاری ادرار شوند.

بله این امر یکی از عاملین محرک در افراد مبتلا به این نوع از بی اختیاری ادرار است. افراد مبتلا به بی اختیاری فوریتی ممکن است با شنیدن صدای آب دچار خروج غیر ارادی ادرار شوند.

سایر بی اختیاری های ادراری مطرح عبارتند از:

  • بی اختیاری عملکردی ادرار
  • بی اختیاری سرریزی ادرار

روشهای درمان بی اختیاری ادرار

برحسب نوع بی اختیاری ادرار، سن بیمار، علت بی اختیاری ادرار و سایر پارامترهای موثر، انتخاب راهکار درمانی در هر فرد مبتلا متفاوت است و باید زیر نظر متخصص زنان و زایمان و بعد از انجام معاینات و بررسی های لازم، صورت پذیرد.

  • این روش های درمانی از مصرف دارو تا روش های تهاجمی و جراحی متغیر هستند.
  • درمیان این روش های درمانی، لیزرتراپی و یا تزریق و نورومدولاسیون نیز وجود دارند و می توان از مزایای آن ها در درمان این عارضه کمک گرفت.

مشورت با بهترین متخصص زنان در اصفهان می تواند پروسه تشخیص و درمان را سرعت ببخشد. همچنین نتیجه حاصل از راهکار درمانی انتخاب شده نیز به مراتب قوی تر و ایمن تر خواهد بود.

تماس با دکتر زنان اصفهان- دکتر ندا مقتدری

از جمله روش های رایج برای درمان این عارضه می توان به موارد مهم زیر اشاره نمود:

  • تزریق سم بوتاکس
  • درمان با لیزر آر اف (RF)
  • استفاده از پساری در ناحیه تناسلی فرد مبتلا
  • عمل جراحی

در واقع نتایج حاصل از عمل جراحی در درمان بی اختیاری بسیار موثر و قابل تامل هستند. حدود 80 درصد از افراد مبتلا به این عارضه با عمل جراحی بهبود می یابند و می توانند عوارض این بیماری را درمان نمایند.

به طور مثال این روش درمانی در افرادی که به دلیل افتادگی مثانه دچار بی اختیاری ادرار شده اند، بسیار توصیه می شود.

ورزشهای درمان بی اختیاری ادرار

همانطور که در بالا به آن اشاره نموده ایم، در برخی مواقع ضعف و ناتوانی عضلات مثانه و حتی کف لگن می تواند در خروج ناگهانی و غیر ارادی ادرار موثر باشند. انجام یک سری فعالیت های ورزشی می توانند این عضلات را تقویت نمایند و از اختلال در آن ها جلوگیری به عمل آورند.

در خصوص گاز واژینال یا نفخ واژن می توانید مقاله مرتبط را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط